Shard London Bridge
London Bridge Tower, ook wel bekend als ‘The Shard’, is een 72 verdiepingen tellende toren gelegen naast de London Bridge Station aan de zuid oever van de rivier Theems . Het station bevat treinen, bussen en metrolijnen en is met 200,000 gebruikers per dag één van de drukste station in London.
Ontwerp
Het gebouw ‘ The Shard' is geen onderdeel van bestaande clustering van hoogbouw, zoals vaak het geval is steden als New York of Hong Kong. De toren ontleed zijn vorm aan zijn prominente rol in de Skyline van Londen. Het ontwerp verwijst onder andere naar masten van schepen, die zijn aangemeerd in de nabijgelegen rivier van Londen. Ook was het schilderij van Monet: Houses of Parliament een belangrijke inspiratiebron.
Programma
De vorm van het gebouw is geschikt voor verschillende programma onderdelen. De onderdelen zijn zo gemixt dat er extra dynamiek ontstaat in de toren. Kantoren bevinden zich op de brede verdiepingen onderin het gebouw, publieke ruimte en een hotel in het midden en appartementen bovenin het gebouw. Een belangrijk onderdeel van het ontwerp is de publiek toegankelijkheid. 240 meter boven straatniveau bevindt zich een publiek galerij met uitzicht over de stad. De scherven lopen door tot 306 meter.
Gevel
De visuele kwaliteit van de vorm van de toren wordt bepaald door acht glasscherven. Extra helder en transparant glas wordt toegepast bij de passieve dubbele gevel. In de spouw zijn mechanische rolgordijnen ondergebracht ten behoeve van de zonwering. De ‘onderbrekingen' tussen de scherven zorgen voor natuurlijke ventilatie in de tussenruimten. Bij de verdiepingen met kantoren kunnen deze tussenruimten gebruikt worden als vergaderruimten of lounge ruimte. Bij de verdiepingen met appartementen kunnen deze gebruikt worden als wintertuinen.Vaak wordt de link met de externe omgeving ontkend in hermetisch afgesloten gebouwen. Bij ‘The Shard' is deze link met de externe omgeving zichtbaar gemaakt.
Constructie
De hoofdconstructie is een betonnen kern in het midden van het gebouw. Hierin bevinden zich de belangrijkste goederenliften, gebruikersliften en vluchttrappen. Door middel van 44 enkel- en dubbel-deck liften worden de diverse functies verbonden met het straat- en station niveau.
Een katalysator
Het project bevat naast het ontwerp van de toren ook de herontwikkeling van het busstation en de stationshal. Het bestaande dak van de stationshal is vervangen door een glazen overstek. Tevens zijn de winkelunits verplaatst om een open visuele connectie te krijgen tussen het treinstation, busstation en taxi standplaats. Twee publieke pleinen van 30mx30m vormen het middelpunt van het ontwerp. De ingrepen in de publieke ruimte zijn van essentieel belang voor de regeneratie van het vervuilde en verwaarloosd gebied. Hopelijk functioneer het project hierdoor als een katalysator voor verdere herontwikkeling in het gebied.
Oplevering | 2012 |
Projectteam | W.Matthews, N. Mecattaf en J. Moolhuijzen |
Constructeur | Ove Arup & Partners en WSP Cantor Seinuk |
Adviseur installaties | Lerch en Bates & Associates |
Bouwkunding aannemer | Mace |